Grotowski

JERZY GROTOWSKI

Naar een sober theater

Eén van de belangrijkste kenmerken van Grotowski is de "Via Negativa" Het gaat er niet om de acteurs iets aan te leren, maar om de blokkades op te heffen die het instrument van de acteur (zijn lichaam) in de weg staan om zuiver (heilig) te acteren. Grotowski definieert "theater" als dat wat er plaatsvindt tussen acteur en toeschouwer. Theater kan zonder kostuums, decor, muziek en belichting, zelfs zonder tekst.


De acteur dient zijn lichaam volledig te kennen. Bijvoorbeeld, het vocale apparaat moet geluidsreflexen zo snel produceren dat het denken - dat alle spontaniteit zou vernietigen - geen tijd heeft om ertussen te komen. Steeds moet de acteur proberen concrete obstakels die hij tegenkomt te elimineren en zo op een steeds hoger niveau te komen. Dit geldt voor alles: de beweging, het gebaar, de mimiek, de souplesse van het lichaam, de stem etcetera.


Uiteindelijk komt het erop neer dat de acteur zich zelf totaal kan geven op de intiemste manier. Acteurs die dingen aanleren worden een soort prostituees, acteurs die blokkades overwinnen een soort "heiligen" waarin men zichzelf geeft zoals in de liefde. Zo werken legt een grote verantwoordelijkheid bij de regisseur. De regisseur kan de acteur in dit proces alleen begeleiden als hij vol warmte openstaat voor de acteur en de acteur voor hem. De regisseur dient goed bekend te zijn met de laatste ontwikkelingen op het gebied van psychologie, antropologie, religie etc. En hij moet vooral voorkomen dat hij een regisseur-souteneur is zoals regisseurs die acteurs dingen aanleren.


Grotowski beschouwt de volgende voorwaarden essentieel voor de kunst van het acteren: